Mire figyeljünk, amikor gyermekünk okos eszközöket használ?

„Amikor megjelent a televízió, telefon, internet, nem is gondoltuk, hogy hová fog fejlődni a technika. Ma már szinte el sem tudjuk képzelni az életünket az okos eszközök nélkül” -mesélte egy édesanya. Mára azonban a szülőknek óriási felelősségük van abban, hogy: gyermekük milyen okoseszközöket, mennyi ideig, és mire használja. Ebben a cikkben megvizsgáljuk az okoseszközök előnyeit…

„Amikor megjelent a televízió, telefon, internet, nem is gondoltuk, hogy hová fog fejlődni a technika. Ma már szinte el sem tudjuk képzelni az életünket az okos eszközök nélkül” -mesélte egy édesanya. Mára azonban a szülőknek óriási felelősségük van abban, hogy: gyermekük milyen okoseszközöket, mennyi ideig, és mire használja. Ebben a cikkben megvizsgáljuk az okoseszközök előnyeit és hátrányait, különös tekintettel arra, mire figyelj szülőként gyermeked online jelenléte során.

Az okoseszközök pozitív hatásai:

Gondoltuk volna pár évvel ezelőtt, hogy egy kis készülék segítségével pillanatok alatt elérhetjük rokonainkat a világ másik felén, vagy éppen a gyermekünk tanítójával tarthatjuk a kapcsolatot? Az okoseszközök nem csak a beszélgetéseinkben hoznak forradalmi változást. Sokkal többről van szó! A gyerekeknek nagy segítség lehet a tanulásban, hiszen számos alkalmazás, program megkönnyíti számukra az ismeretek elsajátítását. Továbbá az okoseszközök lehetővé teszik, hogy számukra ismeretlen tájakat, városokat, embereket, eseményeket ismerjenek meg. Mindezek hozzájárulnak az ismereteiknek, tudásuk bővítéséhez. Az okoseszközök remek szórakoztató lehetőséget kínálnak a kikapcsolódásra is.

Okoseszközök használata kutatások tekintetében:

A világ számos országában kutatják, hogy hogyan hatnak az okoseszközök a gyerekekre. Újabb és újabb eredmények jelennek meg. Ilyen például Tsouklidis, akinek a vizsgálatából megtudhatjuk, hogy a túlzott képernyő használat kapcsolatban áll a gyors szemmozgásokkal (REM), az elhízással, és egyéb neurológiai eltérésekkel.

A mai gyerekek nagyon korán kerülnek kapcsolatba az okoseszközökkel. Ezt egy 2020-ban végzett felmérés alá is támasztotta. A kutatásban résztvevő szülők gyermekeinek 85%-a már 2 évesen vagy azt megelőzően ismerte digitális eszközök valamelyikét.

Fehérné Kovács Zsuzsanna, Kas Bence és Pintye Mária 2018-ban végzett kutatásából megtudhatjuk, hogy akik egy éves koruk előtt, 2 óránál több időt töltöttek képernyő előtt, azoknál hatszor nagyobb volt a nyelvi késés előfordulása.

A mai gyerekek, akik sok időt töltenek online játékokkal, hajlamosak lehetnek az agresszív viselkedés kialakulására. Azt tapasztaljuk, hogy a játékokban látott erőszakos magatartás befolyásolhatja a gyerekek viselkedését, mivel azonosulhatnak a játékbeli karakterekkel és utánozhatják azok viselkedését. Ráadásul Anderson és Bushman kutatása szerint ezek a játékok nemcsak a viselkedésüket, hanem fizikai állapotukat, mint a vérnyomást és szívritmust is befolyásolhatják.

Photo by Nils Huenerfuerst on Unsplash

Az okoseszközök kockázatai:

Ha a gyerekek sokat néznek képernyőt, kevesebb idő jut a családdal és barátokkal való minőségi idő eltöltésére. Továbbá fontos megemlíteni, hogy a gyerekek a képernyő előtt ülve kevesebbet játszanak, mozognak, ez pedig negatívan befolyásolja az idegrendszer fejlődését.

Ahogyan a digitális technológia terjed, úgy nőnek a figyelemzavarral kapcsolatos aggodalmak is. A gyermekek gyorsan váltogatják az alkalmazásokat, böngésznek, és reagálnak az értesítésekre, mindeközben a figyelmük folyamatosan szétszakad. Ebben az állandó digitális ingeráradatban egyre nehezebb a hosszantartó figyelmet fenntartani, amely szükséges a tanuláshoz is.

A világháló komoly veszélyt jelenthet a gyerekek számára, mert ők még hiszékenyek, nem látják át a veszélyes helyzeteket. Vannak olyan bűnözők, akik különböző módszerek segítségével személyes adatokat csalnak ki, főként a fiatalokból. Ilyen bűnözők számlaszámok, jelszavak, azonosító számok megszerzésével tesznek kárt. Fontos, hogy a szülők felvilágosítsák gyermekeiket arról, hogy ne adják ki idegeneknek a személyes adataikat, mert annak súlyos következményei lehetnek.

Egyre több fiatal tapasztal zaklatást a közösségi oldalakon. A zaklatás nem csak rosszindulatú üzeneteket jelent. Sokkal mélyebben érintheti a gyermeket, lelkileg és fizikailag is. Gyakran célja a másik fél megszégyenítése, megalázása vagy megijesztése. Ez súlyosan befolyásolhatja a gyermekünk önértékelését, és hosszú távú lelki problémákhoz vezethet.

Tanácsok szülőknek:

  1. Szülőként mutass jó példát!
  2. WHO ajánlása szerint 2 éves kor alatti gyerek egyáltalán ne töltsön időt a képernyő előtt. 2,5 éves kor után maximum naponta 1 óra a megengedett.
  3. Elalvás előtt egy órával korábban már ne használjon semmilyen okoseszközt, ezek az eszközök által kibocsátott fény megzavarhatják az elalvást és az alvás minőségét is!
  4. Vedd figyelembe a filmek, mesék, játékok korhatáros besorolását!
  5. Beszélgessetek az okoseszközökön látottakról, hallottakról!
  6. Legyenek médiamentes időszakok! pl: étkezés közben, lefekvés előtti időszak
  7. Legyenek egyértelmű időkorlátok a képernyő előtt eltöltött időre vonatkozóan!
  8. Ellenőrizd előre a gyermek által használni kívánt új tartalmakat!
  9. Hívd fel gyermeked figyelmét, hogy ne osszon meg másokkal személyes adatokat, jelszavakat!
  10. Beszélgessetek rendszeresen, őszintén a média okozta veszélyekről és mit tegyen, ha áldozatul esik!
  11. Legyen közös program! Közös film vagy mesenézés lehetőséget ad különböző témák megbeszélésére és a családi kapcsolatok erősítésére.

A digitális eszközök használatában fontos az egyensúly és a tudatosság. Tanítsuk meg gyermekünket, hogy értékelje és használja ki az okoseszközök nyújtotta lehetőségeket, ugyanakkor legyen tisztában a potenciális veszélyekkel is. Az okoseszközök nem ellenségeink, de szülőként a mi feladatunk, hogy irányt és kereteket adjunk a használatukhoz. Ne feledjük, a figyelmünk és időnk a legnagyobb ajándék, amit gyermekünknek adhatunk.

Photo by Emily Wade on Unsplash

Forrás:

Farkas, P. Schreindorfer, L. Szabó, G. Varga, Gy. Rausch, A. (2021) Digitális eszközhasználati szokások vizsgálata bölcsődés gyermekek és családjaik körében – Szülők kikérdezése a pandémia idején. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat 9. évf., 2. szám 354–377.  file:///C:/Users/HP/Downloads/mpintertibor,+%7B$userGroup%7D,+gyntf_2021_2_354-377.pdf